Sunday 29 March 2020

Macam Mana Nak Kurus? Cara Hilang 81kg dalam 10 bulan!

Berapa ramai dekat sini yang sentiasa berfikir macam mana nak kurus dengan cepat dan berkesan dalam masa 3 hari atau seminggu? Dah puas cari tips-tips cara kuruskan badan tapi badan tak kurus-kurus juga.

Memang kerja kami bantu orang yang dalam kesusahan untuk turunkan berat badan. Supaya mereka dapat berat badan ideal yang diimpikan setiap orang. Lepas tu boleh la bangga sikit badan cantik bila nak pergi kenduri kahwin ke, nak pergi beraya rumah kengkawan ke kan.

Tapi bila kita tanya pasal macam mana nak kurus, mesti ada di antara kita yang dah buat tips-tips kurus tapi takde result.


Kami cuba kumpulkan tips-tips terbaik cara nak kuruskan badan dengan segera supaya persoalan anda "macam mana nak kurus" tu terjawab.

Jom kita mulakan cara turunkan berat dengan diet 1 hari turun 2kg.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #1
1. Kira Kalori anda

Ia mungkin terdengar seperti no-brainer, tetapi menghitung kalori adalah salah satu cara yang paling mudah dan paling berkesan untuk mengurangkan berat badan dengan cepat.

Berat badan berlaku apabila anda menggunakan lebih banyak kalori daripada yang anda ambil, sama ada dengan mengurangkan pengambilan anda atau meningkatkan aktiviti fizikal anda.

Walaupun memotong kalori secara amnya tidak dianggap cara yang mampan untuk menurunkan berat badan, mengira kalori boleh menjadi alat penurunan berat badan yang berkesan apabila dipadankan dengan modifikasi diet dan gaya hidup yang lain.

Mengesan pengambilan kalori anda boleh meningkatkan kesedaran anda tentang apa yang anda letakkan pada pinggan anda, memberikan anda pengetahuan yang anda perlukan untuk membuat pilihan yang lebih sihat.



Menariknya, satu kajian daripada 37 kajian mendapati bahawa program penurunan berat badan yang menggabungkan pengiraan kalori membawa kepada penurunan berat badan sebanyak 7.3 paun (3.3 kg) berbanding tanpa pengiraan kalori.

Cuba menjejaki pengambilan kalori anda dengan menggunakan aplikasi atau jurnal makanan.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #2
2. Minum Lebih Air

Mengambil air yang banyak sedikit adalah cara mudah untuk menurunkan berat badan dengan usaha yang minimum.

Sebenarnya, satu kajian mendapati bahawa memasangkan diet rendah kalori dengan peningkatan pengambilan air sebelum makan menyebabkan 44% lebih banyak kehilangan berat badan dalam tempoh 12 minggu.

Penyelidikan menunjukkan bahawa air dapat meningkatkan berat badan dengan melepasi peringkat metabolisme, sementara meningkatkan pembakaran kalori tubuh anda selepas makan.

Menurut satu kajian pada 14 orang dewasa, minum 16.9 ounc cairan (500 ml) air meningkatkan metabolisme sebanyak 30% selepas 30-40 minit.

Minum air dengan makanan juga boleh membuatkan anda berasa kenyang, mengurangkan selera dan pengambilan makanan anda.

Sebagai contoh, satu kajian kecil menunjukkan bahawa meminum 16.9 auns cecair (500 ml) air sebelum makan mengurangkan kalori berikutnya yang digunakan sebanyak 13%.

Untuk hasil terbaik, minum sekurang-kurangnya 34-68 auns cecair (1-2 liter) air sehari untuk memaksimumkan penurunan berat badan.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #3
3. Meningkatkan Pengambilan Protein Anda

Untuk kehilangan 20 paun cepat, memasukkan makanan yang kaya dengan protein dalam diet anda adalah sangat penting.

Diet protein tinggi telah dikaitkan dengan penurunan lemak perut, serta jisim otot dan metabolisme yang diawetkan semasa penurunan berat badan.

Protein juga boleh membantu mengurangkan selera makan dan mengurangkan pengambilan kalori.

Satu kajian pada 19 orang dewasa mendapati bahawa peningkatan pengambilan protein dengan hanya 15% meningkatkan perasaan kenyang dan berkurangan pengambilan kalori, lemak perut dan berat badan.

Satu lagi kajian menunjukkan bahawa memakan sarapan protein tinggi menurunkan kadar ghrelin, hormon yang merangsang kelaparan, dengan kadar yang lebih tinggi daripada sarapan berkarbonat tinggi.

Daging, makanan laut, ayam, kacang-kacangan, telur, kacang dan benih adalah beberapa sumber protein yang sihat yang boleh dengan mudah ditambah kepada diet anda.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #4
4. Potong Penggunaan Karbohidrat Anda

Mengurangkan pengambilan karbohidrat anda adalah satu lagi strategi yang berguna untuk mempercepatkan penurunan berat badan.

Karbohidrat halus telah dilucutkan kandungan nutrien dan serat mereka semasa pemprosesan, menghasilkan produk akhir yang miskin nutrien.

Lebih-lebih lagi, mereka biasanya mempunyai indeks glisemik tinggi, yang bermaksud bahawa mereka dicerna dan diserap dengan cepat. Pencernaan yang cepat membawa kepada pancang dan kemalangan dalam kadar gula dalam darah, diikuti dengan peningkatan rasa lapar.

Mengambil banyak karbohidrat yang halus juga dikaitkan dengan peningkatan lemak badan dan peningkatan berat badan.

Contohnya, satu kajian dalam 2,834 orang mendapati bahawa pengambilan karbohidrat yang lebih tinggi dikaitkan dengan peningkatan lemak perut manakala pengambilan bijirin yang lebih besar dikaitkan dengan lemak perut yang kurang.

Satu lagi kajian kecil mempunyai penemuan yang sama, melaporkan bahawa diet kaya dengan bijirin keseluruhan menurunkan berat badan dan pengambilan kalori berbanding diet yang memberi tumpuan kepada bijirin halus.

Untuk bermula, hanya bertukar-tukar bijirin yang halus dalam pasta, roti putih, bijirin dan produk pra-bungkusan untuk alternatif yang sihat, bijirin seperti couscous, quinoa, beras merah atau barli.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #5
5. Mula Buat Senaman Berat & Kardio

Latihan rintangan adalah satu jenis latihan yang melibatkan kerja menentang daya untuk meningkatkan kekuatan otot dan ketahanan.

Menambah latihan penentangan terhadap rutin anda boleh membakar pembakaran lemak dan metabolisme untuk membantu anda membakar lebih banyak kalori, walaupun semasa berehat.

Satu kajian menunjukkan bahawa 10 minggu latihan rintangan boleh meningkatkan metabolisme sebanyak 7%, menstabilkan gula darah pada mereka yang menghidap diabetes dan membawa kepada 4 kg kehilangan lemak pada orang dewasa.

Sementara itu, satu lagi kajian dalam 94 wanita mencadangkan bahawa latihan penentangan mengekalkan jisim bebas lemak dan metabolisme selepas menurunkan berat badan, membolehkan tubuh membakar lebih banyak kalori sepanjang hari.

Bermula dengan bermain gim atau melakukan senaman berat badan di rumah, seperti squats, papan dan lunges.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #6
6. Makan Lebih Serat

Serat bergerak perlahan-lahan dan tidak dapat dicerna melalui saluran pencernaan anda, melambatkan pengosongan perut anda untuk membuat anda berasa lebih kenyang.

Satu kajian dalam lelaki yang sihat mendapati bahawa memakan 33 gram serat yang tidak larut, yang biasanya ditemui dalam gandum dan sayur-sayuran, berkesan dalam mengurangkan kedua-dua selera makan dan pengambilan makanan.

Kesan serat boleh menghasilkan manfaat besar dari segi kawalan berat badan.

Satu kajian melaporkan bahawa peningkatan pengambilan serat sebanyak 14 gram sehari dikaitkan dengan pengurangan 10% pengambilan kalori dan berat badan sebanyak 4.2 kg dalam tempoh empat bulan, walaupun tanpa perubahan diet atau gaya hidup lain.

Di samping itu, kajian 20 bulan dalam 252 wanita mendapati bahawa setiap gram serat makanan yang digunakan dikaitkan dengan 0.5 paun (0.25 kg) kurang berat badan dan 0.25% kurang lemak badan.

Buah-buahan, sayur-sayuran, biji-bijian, kacang-kacangan dan biji-bijian adalah semua sumber serat yang sangat penting untuk diet penurunan berat badan yang sihat.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #7
7. Tetapkan Jadual Tidur

Walaupun tidak ada keraguan bahawa menukar diet dan rutin senaman anda adalah dua laluan paling penting untuk kehilangan 9kg, jumlah yang anda tidur juga boleh memainkan peranan.

Sebenarnya, satu kajian pada 245 wanita menunjukkan bahawa kedua-duanya tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam dan mendapat kualiti tidur yang lebih baik meningkatkan kemungkinan penurunan berat badan sebanyak 33%.

Dan sama seperti mendapat tidur yang cukup boleh membuat anda berjaya, kekurangan tidur boleh menyebabkan lemak dan karbohidrat perlahan-lahan berkepuk-kepuk dalam masa yang singkat.

Satu kajian berikutan 68,183 wanita yang berusia di atas 16 tahun mendapati bahawa mereka yang tidur lima jam atau kurang mendapat purata 2.5 paun (1.14 kg) lebih banyak daripada wanita yang tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam.

Satu lagi kajian menunjukkan bahawa walaupun satu malam kekurangan tidur boleh meningkatkan tahap hormon lapar, yang boleh menyebabkan peningkatan nafsu makan dan berat badan.

Cobalah mengamalkan ritual tidur setiap malam, istiqamah pada rutin dan meminimumkan pengambilan kafein sebelum tidur untuk menubuhkan kitaran tidur yang sihat dan meningkatkan berat badan.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #8
8. Tetap Bertanggungjawab

Mengekalkan akauntabiliti terhadap matlamat penurunan berat badan anda adalah kunci kejayaan jangka panjang. Terdapat banyak cara untuk berbuat demikian.

Sebagai contoh, berat badan harian anda telah dikaitkan dengan peningkatan berat badan dan mengurangkan risiko berat badan berbanding dengan berat badan yang kurang kerap.

Penyelidikan juga mencadangkan agar menyimpan jurnal makanan untuk memonitor diri anda dan kemajuan boleh membantu anda menurunkan berat badan dan menjauhkannya lebih lama.

Anda juga boleh bermitra dengan rakan atau menyertai komuniti penurunan berat badan dalam talian untuk meningkatkan motivasi anda dan terus berjalan ke arah matlamat anda.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #9
9. Tambah Cardio ke Rutin Anda

Sama ada anda ingin kehilangan 1kg atau 10kg dalam sebulan, menambah kardio kepada rutin anda adalah suatu keharusan.

Cardio, yang juga dikenali sebagai latihan aerobik, adalah satu bentuk aktiviti fizikal yang meningkatkan kadar denyutan jantung anda dan membantu menguatkan jantung dan paru-paru anda.

Apa lagi, ia meningkatkan kalori badan anda untuk membakar lemak dan kehilangan berat badan.

Satu kajian pada 141 peserta yang berlebihan berat badan dan gemuk menunjukkan bahawa senaman kardio semata-mata berkesan untuk mendorong kehilangan berat badan yang ketara.

Sebenarnya, melakukan kardio untuk membakar 400 kalori atau 600 kalori lima kali seminggu selama 10 bulan menghasilkan purata penurunan berat badan sebanyak 8.6 paun (3.9 kg) dan 11.5 paun (5.2 kg).

Satu lagi kajian mempunyai penemuan yang sama, melaporkan bahawa enam bulan senaman kardio menurunkan berat badan sebanyak 9% pada 141 orang dewasa yang lebih tua.

Untuk memaksimumkan penurunan berat badan, bertujuan untuk 150-300 minit kardio setiap minggu, atau kira-kira 20-40 minit setiap hari.

Macam mana nak kurus? Cara kuruskan badan #10
10. Makan Perlahan dan Psikologi Nak Kurus

Kesedaran adalah amalan yang memainkan peranan penting dalam psikologi dan motivasi anda untuk kurus.

Makan secara perlahan-lahan dan mengamalkan pemikiran yang bersemangat untuk kurus dapat membantu menurunkan berat badan.

Contohnya, satu kajian kecil menunjukkan bahawa makan secara perlahan menyebabkan peningkatan hormon dan perasaan kenyang yang lebih tinggi daripada makan pada kadar yang lebih pantas.

Begitu juga, satu kajian dalam 30 wanita yang sihat menunjukkan bahawa makan secara perlahan mengakibatkan pengambilan kalori menurun dan perasaan kenyang yang lebih berbanding dengan makan lebih cepat.

Cuba tolak gangguan semasa makan, mengunyah makanan anda dengan lebih teliti dan minum air dengan makanan anda untuk membantu diri anda melambatkan dan nikmati makanan tersebut.

KISAH #1 BERJAYA TURUN BERAT

Dara Sarshuri kehilangan 81kg hanya dalam tempoh 10 bulan tahun ini hanya dengan diet dan senaman

Dara Sarshuri berjumlah 176kg pada bulan Februari tahun ini dan berkata dia terkejut dengan nombor itu.

"Ini lebih daripada yang saya fikirkan," kata pemain berusia 35 tahun itu. "Saya hanya marah pada diri saya sendiri, tetapi saya hanya memukul saya dan saya fikir, 'Anda perlu melakukan sesuatu, anda hampir 180kg.' "


Pada mulanya, dia memutuskan untuk menjalani pembedahan pintasan gastrik dan terpaksa kehilangan sedikit berat di hadapan prosedur tersebut. Dalam dua bulan pertama dia mengikuti rancangan makan, dia kehilangan 20kg. Dia kehilangan 18kg lagi pada bulan Jun, sebanyak 48kg.

Pada ketika itu, dia memutuskan untuk tidak meneruskan pembedahan, dia juga mula bersenam, pertama kali berjalan dengan berjalan. Dia akhirnya menyertai gim dan pergi lima hari seminggu, masih berjalan pada hujung minggu.

"Saya lebih kuat dari yang saya fikirkan, saya tidak pernah mempunyai keyakinan dan sekarang saya melihat sejauh mana saya telah datang, saya boleh lari, saya boleh melakukan burpees, saya boleh melakukan push-up, saya boleh buat papan, saya ambil kemenangan kecil, "katanya.

KISAH #2 BERJAYA TURUN BERAT

Rachel Saintfort kehilangan 58kg dengan memotong makanan segera dan soda dari hidupnya.

"Di sekolah menengah, saya mencecah 95kg, tetapi saya diberkati untuk menjadi orang yang yakin," kata Saintfort kepada majalah People.

Selepas kelahiran anak perempuannya pada tahun 2007, bagaimanapun, ia berubah. Sebanyak 145kg, yang paling tinggi, dia memutuskan untuk mencuba diet tetapi tidak sampai anak perempuannya berumur 10 tahun dan salah satu rakan sekelasnya bernama Saintfort "lemak" itu dia membuat perubahan yang berpanjangan.


"Dia kelihatan sangat sedih, dan dia cuba bertindak seperti itu bukan masalah besar. Pada masa itu ia memukul saya bahawa dia menderita, dan dia dipilih atau ketawa kerana kemalasan saya atau pilihan saya yang tidak sihat," kata Saintfort majalah itu.

Dia memotong makanan cepat saji dan soda dan mula berjalan tiga kilometer setiap hari di sekitar tasik di bandarnya.

KISAH #3 BERJAYA TURUN BERAT

Barry Parkes kehilangan 66kg dalam setahun setengah.

Barry Parkes tidak pernah benar-benar bekerja dan tidak makan dengan sihat, tetapi fikir dia baik-baik saja selagi dia tidak berat 150kg. Walau bagaimanapun, ketika dia sampai ke titik di mana dia menimbang 155kg, dia tahu sesuatu harus berubah .

"Ketika itu benar-benar saya tersentak," katanya, tetapi dia tidak tahu di mana untuk memulakan untuk memberi impak yang berkekalan.

Peranti dan aplikasi membantu Parkes membuat belanjawan kalori dan dia juga mula berjalan setiap hari bersama isterinya.

Selepas kira-kira satu setengah tahun, dia kehilangan 66kg. Dia berkata dia kini mempunyai tenaga yang lebih banyak dan tidak menerkam lagi. Selain itu, dia dan isterinya mendapati mereka lebih cintakan berbanding sebelum ini, katanya.

14 Petikan Motivasi Berat Badan untuk Membantu Anda Maju Ke Hadapan

1. "Kalau itu pengetahuan, kita semua akan menjadi kurus dan kaya, bukan tentang apa yang kamu tahu tetapi apa yang kamu lakukan!"

2. "Jarak antara siapa saya dan siapa saya mahu menjadi hanya dipisahkan dengan apa yang saya lakukan!"

3. "Satu-satunya latihan yang buruk adalah yang tidak dibuat."

4. "Untuk menukar badan anda, anda mesti mengubah minda anda terlebih dahulu."

5. "Seseorang yang sibuk daripada anda sedang berjalan sekarang."

6. "Bekerja tidak pernah mudah, tetapi tidak ada penyakit, diabetes dan obesiti!"

7. "Saya tidak berhenti apabila saya letih, saya berhenti apabila saya DAPAT!"

8. "Saya tidak bekerja keras kerana saya benci badan saya, saya bersenam kerana saya suka!"

9. "Dapatkan selesa dengan tidak selesa!"

10. "Apabila ia terbakar, adalah apabila anda baru bermula, itulah apabila anda semakin kuat!"

11. "Jika anda mempunyai 30 minit untuk Facebook, anda mempunyai 1 jam untuk gim!"

12. "Cara terbaik untuk meramalkan kesihatan anda adalah untuk menciptanya."

13. "Anda tidak boleh lari daripada semua masalah anda, tetapi ia akan membantu anda menurunkan berat badan."

14. "Bermula seolah-olah anda bermotivasi, berpura-pura dan motivasi akan datang!"

Macam Mana Nak Kurus dengan cepat

1. SETKAN DIET ANDA.

2. MEMBUAT SWAP FOOD SUPER KECIL.

3. PERNAH BERHENTI: MAKAN MAKANAN TERBAIK DI MALAM.

4. GET PROTEIN ANDA DARI SUMBER MAKANAN LEAN.

5. PROTEIN PAIR DENGAN SWEETS.

6. OPT UNTUK CARBS DENGAN KANDUNGAN FIBER TINGGI.

7. DRINK LEBIH AIR.

9. MEMBUAT KESELAMATAN REAL UNTUK MENGGUNAKAN STRESS.

10. TIDUR SELEPAS 30 MINIT A MALAM.

11. LATIHAN-TETAPI TIDAK SELESAIKAN.

Macam Mana Nak Kurus dalam masa seminggu

1. Makan Karbohidrat Lebih Sedikit dan Protein Lebih Lean
2. Makan Makanan Seluruh dan Elakkan Makanan Junk yang Paling Diproses
3. Kurangkan Pengambilan Kalori Anda Mengikuti Tips Ini (Lihat Senarai)
4. Angkat Berat dan Cuba Latihan Intensiti Intensiti Tinggi
5. Jadilah Aktif Di Luar Gim
6. Puasa Berselang-seling Adakah Satu Cara Mudah untuk Mengurangkan Berat Cepat
7. Gunakan Tips Ini untuk Mengurangkan Pengekalan Air

Macam Mana Nak Kuruskan lengan

  1. Mulakan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari, lima hari seminggu.
  2. Buat rancangan makan yang sihat dengan memasukkan sayur-sayuran segar, buah-buahan, daging tanpa lemak, roti makan dan pilihan tenusu rendah lemak.
  3. Kurangkan natrium anda. Semak label untuk jumlah natrium, termasuk pada bumbu dan minuman, khusus minuman sukan.
  4. Latihan tangan anda untuk nada otot di tangan dan jari anda. Squeeze bola tekanan, memegang perasan selama tiga saat selama 10 pengulangan.


Macam Mana Nak Kurus cepat tanpa ubat

1. Chew Secara Sederhana dan Perlahan
2. Gunakan Plat Kecil untuk Makanan Tidak Sihat
3. Makan Banyak Protein
4. Simpan Makanan Tidak Sihat dari Penglihatan
5. Makan Makanan Kaya Serat
6. Minum air dengan kerap
7. Hidangkan bahagian-bahagian yang lebih kecil
9. Tidur Baik dan Elakkan Tekanan

Baiklah, korang amalkan la cara-cara untuk korang cepat kurus lepas ni. Harap kami sudah menjawab pertanyaan korang tentang macam mana nak kurus walaupun sebelum ni anda susah nak kurus.

Selamat Mencuba!

Popular Posts