Tuesday 6 November 2018

Adakah Senaman Benar-Benar Memainkan Peranan Dalam Penurunan Berat Badan - Cara Nak Kuruskan Badan Dalam Masa Seminggu


"Senaman tidak penting untuk penurunan berat badan" telah menjadi sentimen popular dalam komuniti penurunan berat badan. Cara nak kuruskan badan dalam masa seminggu kebanyakannya menyentuh bab pemakanan.

"Ini semua mengenai diet," ramai yang berkata. "Jangan risau tentang senaman."

Idea ini tercetus hasil teori mitos tentang diet dan penurunan berat badan, dan ia cepat mendapat populariti, dengan satu artikel sahaja yang memetik 60 kajian untuk menyokong dan menyebarkan tanggapan ini.

Sebenarnya, anda benar-benar boleh - dan sepatutnya - menjalankan cara anda untuk menurunkan berat badan. Jadi kenapa ada yang mengatakan sebaliknya?

Selama 10 tahun, saya telah mengkaji epidemik percubaan penurunan berat badan yang gagal dan meneliti fenomena beratus-ratus juta orang yang memulakan percubaan penurunan berat badan - kemudian berhenti. Suplemen-seplemen berkesan memang banyak tapi senaman perlu diatur seiring dengan suplemen yang sesuai.

Sementara itu, senaman tetap merupakan amalan yang paling biasa di kalangan orang-orang yang mampu mengekalkan penurunan berat badan dari semasa ke semasa.

Sembilan puluh peratus orang yang kehilangan berat badan yang ketara dan menjauhkan diri sekurang-kurangnya satu jam sehari, secara purata.

Terdapat beberapa sebab yang senaman untuk penurunan berat badan mendapat reputasi yang buruk.

cara nak kuruskan badan dalam masa seminggu

Pertama, orang ramai melihat, sebahagian besarnya, untuk cepat kurus - dan industri diet dan penurunan berat badan memanfaatkan keinginan pengguna ini untuk penyelesaian segera.

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa senaman mengubah komposisi tubuh anda, meningkatkan metabolisme berehat anda dan mengubah pilihan makanan anda. Fakta-fakta yang jelas dan sederhana ini telah menimbulkan ujian masa, tetapi kebanyakannya tidak disedari berbanding produk diet yang paling sensasi (perubahan melalui senaman dari masa ke masa adalah menjual lebih berat daripada "membersihkan" lima hari).

Selain itu, ramai yang menganggap satu jam sehari untuk bersenam tidak munasabah atau tidak dapat dibuat, dan mendapati diri mereka mencari di tempat lain untuk memperbaiki yang lebih mudah.

Kedua, yang tidak diketahui umum. Doktor dan pakar pemakanan telah melakukan kerja yang sedikit untuk menerangkan hubungan antara senaman dan tabiat pemakanan, mungkin kerana mereka sering wujud sebagai kem yang berasingan.

Senaman secara langsung mengubah tabiat pemakanan kita, yang bermaksud kita sebenarnya mempunyai masa yang lebih mudah membuat pilihan yang lebih sihat apabila terlibat dalam latihan dari semasa ke semasa. Tanpa bersenam, perubahan mendadak dalam tabiat pemakanan, terutamanya jika ia menghasilkan sekatan kalori, sangat sukar bagi pemakanan untuk mengekalkan diet yang berkesan.

Di samping itu, semakin lama kita membuat pilihan yang sihat, semakin besar kemungkinan mereka akan menjadi kebiasaan.

Sebagai contoh, apabila seorang wanita berusia 42 tahun yang berusia 5 kaki empat dan 240  paun memutuskan untuk menurunkan berat badannya sendiri, dia mungkin akan berjuang dengan tiba-tiba menukar pilihan makanannya kepada sayuran dan ikan masak, kebanyakannya kerana dia akan merasakan rasa lapar yang melampau (tetapi juga untuk sebab-sebab lain, seperti keletihan baru, kesakitan, kemurungan dan kesengsaraan, antara lain).

Tetapi jika kita mengambil orang yang sama dan meningkatkan keupayaan latihannya menjadi titik kritikal, pilihan tersebut menjadi lebih mudah untuk bertahan.

Ketiga, kapasiti terhad. Latihan pada asalnya diturunkan berikutan beberapa kajian yang mendaftarkan orang berlebihan berat badan atau obes yang ingin menurunkan berat badan yang mempunyai keupayaan terhad untuk bersenam.

Meminta seseorang yang mempunyai keupayaan terhad untuk bersenam untuk menurunkan berat badan menggunakan senaman adalah seperti memberitahu seseorang untuk mengosongkan kolam penuh dengan air dengan cawan plastik.

Ia tidak boleh dicapai dalam sebarang masa yang munasabah. Oleh itu, apabila anda mengukur berapa berat badan mereka boleh "membakar" dari masa ke masa, jawapannya tidak banyak, kerana kebanyakan pesakit yang tidak aktif boleh membakar 500 atau kurang kalori seminggu. Hasilnya, kesimpulan yang goyah bahawa latihan kurang penting untuk penurunan berat badan muncul dan cepat sensasi.

Apa yang hilang dari logik ini, bagaimanapun, adalah bahawa orang boleh mengubah kapasiti latihan. Oleh kerana kapasiti latihan meningkat untuk individu yang tidak aktif dan pendekatan orang yang lemah, keupayaan untuk menurunkan berat badan dengan latihan secara dramatik berubah.

Ia seperti memberi peserta ke dalam contoh kolam yang mengosongkan kolam kami, atau sebatang hos. Keupayaan untuk berjoging selama 30 minit tanpa henti, atau menunggang basikal selama 60 minit, adalah apa yang memisahkan begitu banyak pemakanan dari rakan-rakan mereka yang kurang lemak dan menyumbang untuk percubaan yang paling banyak cuba dan gagal.

Lebih-lebih lagi, apabila seseorang mencapai tahap kritikal kemampuan latihan, pengalaman latihan itu sendiri menjadi lebih menyenangkan, dan pengalaman itu bahkan dapat menyenangkan.

Oleh itu, bolehkah anda melakukan perjalanan ke penurunan berat badan? Sudah tentu.

Sudah tentu, sekatan kalori yang tiba-tiba akan menyebabkan penurunan berat badan untuk jangka masa pendek, tetapi amat sukar bagi orang untuk mengekalkan sekatan itu untuk jangka masa yang ketara, dan kebanyakannya akhirnya berhenti atau kehilangan berat badan.

Latihan, bagaimanapun, adalah cara yang dicuba dan benar untuk membuat perubahan diet lebih boleh diterima.

Memberi tumpuan kepada latihan dan mengubah kapasiti latihan terlebih dahulu menjadikannya lebih mudah untuk akhirnya membuat pilihan makanan yang lebih baik dan menikmati kehidupan bersih, yang bermaksud kehilangan berat badan yang ketara yang dapat dikekalkan dari masa ke masa.

Popular Posts