Sunday 4 November 2018

7 Tips Berat Badan yang Betul-betul Berasaskan Bukti - diet 2 minggu turun 10 kg

Industri penurunan berat badan penuh dengan mitos.

Orang sering dinasihatkan melakukan pelbagai perkara gila, yang kebanyakannya tidak mempunyai bukti di belakangnya. Kami akan tunjukkan cara bagaimana anda boleh diet hanya 2 minggu dan turun sebanyak 10 kg.

Bagaimanapun, selama ini, saintis telah menemui beberapa strategi yang betul-betul berkesan.

Berikut adalah 7 tips penurunan berat badan yang sebenarnya berasaskan bukti.

1. Minum Air, Terutama Sebelum Makan

Ia sering mendakwa bahawa air minuman boleh membantu dengan penurunan berat badan - dan ianya benar.

Minum air boleh meningkatkan metabolisme sebanyak 24-30% sepanjang tempoh 1-1.5 jam, membantu anda membakar beberapa kalori tambahan.

Satu kajian menunjukkan bahawa minum setengah liter (17 auns) air kira-kira setengah jam sebelum makan membantu kita makan lebih sedikit kalori dan kehilangan 44% lebih berat berbanding dengan mereka yang tidak minum air.

2. Makan Telur Untuk Sarapan

Makan telur secara amnya mempunyai pelbagai manfaat, termasuk membantu menurunkan berat badan.

Kajian menunjukkan bahawa menggantikan sarapan berasaskan bijirin dengan telur boleh membantu anda makan lebih sedikit kalori untuk 36 jam seterusnya serta kehilangan berat badan dan lemak badan.

Sekiranya anda tidak makan telur, tidak mengapa. Mana-mana sumber protein berkualiti untuk sarapan pagi pasti seperti 'magic' membantu turunkan berat anda.

3. Kopi Minuman (Lebih Baik Hitam)

Kopi telah dimanipulasikan secara tidak adil. Kopi berkualiti dimuatkan dengan antioksidan dan mempunyai banyak manfaat kesihatan.

Kajian menunjukkan bahawa kafein dalam kopi boleh meningkatkan metabolisme sebanyak 3-11% dan meningkatkan pembakaran lemak sehingga 10-29%.

Pastikan anda tidak menambah gula atau bahan kalori tinggi lain untuk kopi anda. Itu akan menafikan sebarang faedah tersebut.

diet 2 minggu turun 10 kg, tips berat badan

4. Minum Teh Hijau

Seperti kopi, teh hijau juga mempunyai banyak manfaat, salah satunya adalah penurunan berat badan.

Walaupun teh hijau mengandungi sedikit kafein, ia dimuatkan dengan antioksidan kuat yang dipanggil katekin, yang dipercayai berfungsi secara sinergis dengan kafein untuk meningkatkan pembakaran lemak.

Tambahan pula, bukti-bukti dan banyak kajian menunjukkan bahawa teh hijau (sama ada sebagai minuman atau suplemen ekstrak teh hijau) dapat membantu menurunkan berat badan.

5. Cuba Puasa Berselang-seli

Puasa berselang-seli adalah corak makan yang popular terutama secara berkitar dan berat akan turun antara tempoh puasa dan makan.

Kajian jangka pendek menunjukkan puasa sekejap adalah berkesan untuk penurunan berat badan sebagai sekatan kalori berterusan.

Selain itu, ia boleh mengurangkan kehilangan jisim otot yang biasanya dikaitkan dengan diet rendah kalori. Walau bagaimanapun, kajian yang lebih berkualiti diperlukan sebelum sebarang tuntutan yang lebih kuat dapat dibuat.

Tahukah anda apa cara terbaik untuk diet 2 minggu turun 10 kg? Jawapannya adalah anda sememangnya perlukan bantuan produk kesihatan. 

6. Ambil Suplemen khusus yang direka untuk body builders

Serat yang dipanggil glucomannan telah dikaitkan dengan penurunan berat badan dalam beberapa kajian.

Serat jenis ini menyerap air dan duduk di dalam usus anda untuk seketika, menjadikan anda lebih kenyang dan membantu anda makan lebih sedikit kalori dan karbohidrat.

Kajian menunjukkan bahawa orang yang menambah glucomannan kehilangan sedikit berat berbanding mereka yang tidak (16).

7. Kurangkan semula tambahan pada Gula

Tambah gula adalah salah satu bahan yang paling teruk dalam diet moden. Kebanyakan orang menggunakan terlalu banyak cara.

Kajian menunjukkan bahawa penggunaan gula (dan sirap jagung fruktosa) sangat dikaitkan dengan peningkatan risiko obesiti, serta keadaan termasuk diabetes jenis 2 dan penyakit jantung.

Jika anda ingin menurunkan berat badan, potong gula tambahan. Hanya pastikan untuk membaca label, kerana makanan harian untuk pastikan kesihatan anda jangan dimuatkan dengan gula berlebihan.

Untuk tips tambahan, boleh lah kunjungi Cara diet Ekspress dalam 3 hingga 10 hari. Dan juga 12 tips bijak untuk kurus.

Popular Posts