Sunday 29 March 2020

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar

Anda tercari-cari cara kecutkan rahim selepas bersalin caesar? Lepas kene bedah tu boleh ke rahim anda kecut.

Ya lah kan, suami mana nak bersama kalau anda sakit-sakit selepas bersalin caesar tu. Dia pun nak yang ketat muda jugak kan.

Bukan suami tak sayang, tapi lumrah lelaki suka rahim yang ketat macam dara. Jom la kita share sikit cara untuk anda boleh kecutkan rahim anda walaupun anda bersalin caesar/czer/pembedahan perut.


Jom kita baca lebih lanjut cara kecutkan rahim kembang, jamu selepas bersalin secara pembedahan, petua kecutkan rahim selepas keguguran dan cara kempiskan perut selepas bersalin secara pembedahan.

Kami juga akan tunjukkan petua tradisional kecutkan rahim, cara kurus selepas bersalin caesar, keadaan rahim selepas bersalin dan senaman kecutkan rahim.

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar #1

Bertungku

Cara nak kecutkan rahim untuk yang baru bersalin ni mesti kene mulakan dengan bertungku. Tapi sama ke cara orang bersalin caesar dan cara tungku orang bersalin normal?

Pada principnya dan cara-caranya lebih kurang sahaja. Biasanya bidan saja yang buat sebab cara gosokan mereka lebih baik dan mesra pada badan anda.



Mereka lebih mahir nak tekan kuat ke, nak gesel slow sikit ke untuk pastikan rahim anda dapat dikecutkan dan dinaikkan ke atas.

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar #2

Urutan

Ibu-ibu boleh saja diurut telentang atau mengiring dan juga duduk. Ikut lah anda selesa kat mana dan bahagian mana anda nak urut.

Kalau nak lebih rilek baring la dan biar bidan cari urat mana nak dipicit nak ditonyoh-tonyohnya. Anda sabar dan tahan jela kalau sakit ya.

Kalau nak lagi berkesan tempahlah pakej urutan selama 3 hari berturut. Tapi tengok jugak, kalau bidan tu tangan dia macam incredible hulk, anda suruh la dia datang selang sehari.


Kasi rilek sikit badan anda. Taklah seksa sangat, tak semestinya kena tepat sangat jadual urutan ni. Ikut keselesaan lebih berbaloi dan selamat.

Tapi ramai juga bidan yang elak urut di perut bagi yang bersalin caesar. Tetapi sebenarnya urutan di perutlah yang memberi banyak kelegaan kerana biasanya orang bersalin ni akan sembelit, sakit ulu hati dan tak sedap badan, lagi-lagi bagi yang senang perutnya memulas tu.

Kalau nak kecutkan rahim selepas bersalin caeser ni korang cubalah bidan tu urut juga perut. Dan korang kena alert kalau-kalau tetiba korang sakit kena suruh mereka urut perlahan sikit la.

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar #3

Tuaman

Bagi yang nak lebih keselesaan, boleh la tuam seluruh badan. Baru rasa macam pergi spa. Badan lebih rilek dan korang bila manjakan badan, badan lebih lancar peraliran darahnya kerana korang tak stress.

Boleh lah mulakan selepas korang keluar bilik bedah, pakailah tungku elektrik atau hot water bag tu untuk senang korang nak tuam dalam keadaan sarat tu.

Untuk tuaman di perut, elakkan tungku di perut tempat jahit czer tu. Kasi masa kalau nak tuam di bahagian tu.

Tuaman untuk bersalin caesar ni akan bantu pecahkan angin badan. Korang lebih lega dengan rasa nak buang angin saja. Ia juga melegakan otot yang tegang dan cepat akan keluarkan darah bantal iaitu darah yang berketul-ketul selepas bersalin.

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar #4

Cara pakai bekung untuk kecutkan rahim selepas bersalin caesar

Kalau nak kecutkan rahim dengan cepat, tambah kaedah bengkung ni. Ia akan cepat kecutkan perut ibu selepas bersalin dan juga akan pastikan rahim akan naik dengan cepat.

Seeloknya paka bengkung sampai hari ke 100. Ada testimoni dari pemakai bengkung sampai hari tersebut, beliau dah bersalin 3 orang anak, tetapi perut tak pun menggeleber selepas bersalin.

Ok, cara yang betul untuk kecutkan rahim bagi yang caesar ni:

Minggu 1-2 : Pakai strap on binder.
Minggu 2 sehingga habis pantang : Pakai bengkung kain longgar-longgar sikit lah.
Hari ke 44 – hari ke 100 : Pakai bengkung kain ketatkan sedikit. Masa ni nak pakai girdle pun dah boleh.

Tapi janganlah lasak pakai bengkung tu. Ini penting sebab takut sangatlah jahitan tu terbuka.

Mula-mula kena pakai longgar sikit, kalau dah rasa ok baru ketatkan sedikit selepas beberapa minggu.

Cara Kecutkan Rahim Selepas Bersalin Caesar #5

Makan herba

Pemakanan herba boleh menjamin kecutan rahim yang cepat. Amalkan air pegaga untuk merendahakn tekanan darah tu. Bila tekanan rendah sedikit, rahim akan lebih berupaya untuk kecut kerana kurang rintangan dari kelikatan darah anda.

Susu berbadam juga baik untuk tambah tenaga. Susu pula beri kalsium yang bagus untuk ibu dan bayi. Ia juga akan menambahkan susu anda dan bayi lebih kenyang menyusu. Susu kambing juga sangat sesuai kerana kurang kolestrol.

Minum air kunyit 3 hari untuk habiskan darah batal dari perut dan rahim. Ambil kuning telur ayam kampung untuk sembuhkan luka pembedahan caesar tu. Cepat sikit luka nak sembuh.

Adakah penghantaran C-Seksyen mengekalkan ketegangan vagina?

Sesetengah wanita memilih untuk bersalin c-seksyen untuk melindungi vagina mereka daripada trauma bersalin secara normal atau semula jadi.

Selepas bersalin, ramai di antara kita merasakan perubahan dalam pengalaman seksual mereka - perasaan kelonggaran dan kekurangan sensasi semasa hubungan seks.

Sensasi yang anda rasakan semasa aktiviti seks adalah sebahagian besarnya dipengaruhi oleh kesihatan otot lantai pinggul vagina. Ototlah yang menyebabkan lebih banyak nikmat yang kita rasakan ketika melakukan hubungan seks.

Semasa kehamilan, otot vagina sangat tegang kerana menyokong berat badan yang semakin meningkat.

Memecahkan mitos 'vagina longgar'

Perkara pertama: Tidak ada vagina "longgar". Faraj anda mungkin berubah dari masa ke masa disebabkan oleh umur dan bersalin, tetapi ia tidak akan hilang secara kekal.

Mitos "vagina" longgar telah digunakan sebagai cara untuk memalukan wanita untuk kehidupan seks mereka. Lagipun, vagina "longgar" tidak digunakan untuk menggambarkan seorang wanita yang mempunyai banyak hubungan seks dengan pasangannya.

Terutamanya digunakan untuk menggambarkan seorang wanita yang telah melakukan hubungan seks dengan lebih daripada seorang lelaki.

Tetapi sebenarnya adalah tidak kira siapa anda melakukan hubungan seks atau berapa kerap. Penembusan tidak akan menyebabkan vagina anda meregangkan secara kekal.

Vagina 'ketat' tidak semestinya sesuatu yang baik

Penting untuk mengetahui bahawa vagina "ketat" mungkin menjadi tanda kebimbangan yang utama, terutama jika anda mengalami ketidakselesaan semasa penembusan atau hubungan seks.

Otot vagina anda secara semulajadi berehat apabila anda terangsang. Jika anda tidak aktif, berminat, atau bersedia untuk bersetubuh, vagina anda tidak akan berehat, melincirkan dirinya sendiri dan meregangkan untuk menerima zakar.

Otot vagina yang ketat boleh menyebabkan masalah seksual yang menyakitkan atau mustahil untuk diselesaikan. Ketegangan vagina yang melampau juga boleh menjadi tanda vaginismus. Ini adalah gangguan fizikal yang boleh diobati yang menjejaskan 1 daripada setiap 500 wanita.

Faraj anda akan berubah mengikut masa

Hanya dua perkara yang boleh menjejaskan keanjalan faraj anda: usia dan melahirkan anak.

Seks yang kerap - atau kekurangannya - tidak akan menyebabkan vagina anda kehilangan sebarang regangan.

Dari masa ke masa, kelahiran dan umur mungkin berpotensi menyebabkan kehilangan vagina yang semulajadinya memang ketat.

Wanita yang mempunyai lebih daripada satu kelahiran vagina lebih cenderung untuk melemahkan otot faraj. Walau bagaimanapun, penuaan boleh menyebabkan vagina anda meregangkan sedikit, tanpa mengira sama ada anda mempunyai anak.

Bagaimana untuk menguatkan otot faraj anda selepas bersalin caesar

Latihan pelvik adalah cara terbaik untuk menguatkan otot lantai panggul anda. Otot-otot ini adalah sebahagian daripada teras anda dan membantu menyokong anda:

  1. Pundi kencing
  2. Rektum
  3. Usus kecil
  4. Uterus

Apabila otot lantai pelvik anda lemah dari usia atau bersalin, anda boleh:

  1. Secara tidak sengaja bocor air kencing atau lulus angin
  2. Merasakan keperluan berterusan untuk kencing
  3. Mempunyai kesakitan di kawasan panggul anda
  4. Mengalami kesakitan semasa seks
  5. Walaupun senaman lantai pelvis boleh membantu merawat kencing manis ringan, mereka tidak bermanfaat untuk wanita yang mengalami kebocoran kencing yang teruk. Doktor anda boleh membantu anda mengembangkan pelan rawatan yang sesuai yang sesuai dengan keperluan anda.


Menarik dalam mengukuhkan lantai pelvis anda. Berikut adalah beberapa latihan yang anda boleh cuba:

Latihan Kegel

Pertama, anda perlu mengenal pasti otot lantai pelvik anda. Untuk melakukannya, hentikan sesak nafas ketika anda sedang mengental. Jika anda berjaya, anda mengira otot yang betul.

Sebaik sahaja anda lakukan, ikuti langkah berikut:

  1. Pilih kedudukan untuk latihan anda. Kebanyakan orang lebih suka berbaring di belakang mereka untuk Kegels.
  2. Kencangkan otot lantai panggul anda. Tahan pengecutan selama 5 saat, berehat selama 5 saat lagi.
  3. Ulangi langkah ini sekurang-kurangnya 5 kali berturut-turut.
  4. Apabila anda semakin selesa kecutkan vagina dalam tempoh tu, tambahkan masa ke 10 saat. Cuba untuk tidak mengetatkan paha, abs atau vagina anda semasa Kegels.

Untuk hasil yang terbaik, lakukan 3 set Kegel 5 hingga 10 kali sehari. Anda perlu melihat hasil dalam masa beberapa minggu.

Latihan kecondongan panggul

Untuk menguatkan otot faraj anda menggunakan senaman panggul pelvis:

  1. Berdiri dengan bahu dan punggung anda di dinding. Pastikan kedua-dua lutut anda lembut.
  2. Tarik tulang belikat anda ke arah tulang belakang anda. Apabila anda melakukan ini, punggung anda perlu meratakan dinding.
  3. Kencangkan bellybutton anda selama 4 saat, kemudian lepaskan.
  4. Lakukan ini 10 kali, sehingga 5 kali sehari.
  5. Kecutkan faraj.
  6. Anda juga boleh menguatkan otot lantai panggul dengan menggunakan vagina. Ini adalah objek berukuran, berukuran tampon yang anda masukkan ke dalam vagina anda dan tahan.


Popular Posts